tirsdag 17. februar 2009

Nødrop fra en norsklærer

Jeg leste en artikkel av Jannike Hegdal Nilssen med overskriften "nødrop fra en norsklærer" for omtrent et år siden, i dag kom jeg over den igjen da jeg søkte etter noe annet. Dette er vel og merke skrevet av en norsklærer på videregående skole, men jeg kjenner meg veldig godt igjen. Hverdagen for norsklærere på ungdomsskolen er også travel, da spesielt i tentamenstider. Jeg har to klasser i norsk, det betyr at jeg skal rette 37 hovedmålsstiler og 37 sidemålsstiler + 19 engelskstiler. Alt i alt blir det til sammen 93 tentamener som skal rettes.. Kjenner plutselig at det er greit at vi bare er i midten av februar, at det bare er vinterferie og fremdeles flere måneder igjen til hardkjøret med tentamensrettinga setter inn igjen... Men ellers i året stortrives jeg som norsklærer :-)

3 kommentarer:

  1. Kjente meg også godt igjen her, Ruth Nina! Aldri en ferie uten stilbunker hengende over oss. Denne gangen blir det bokmeldinger. Lager arbeid til oss selv...

    SvarSlett
  2. Hei. Kanskje det var mitt blogginnlegg du hadde lest? :-) http://lektorlaastad.blogspot.com/2009/02/et-nytt-ndrop-fra-en-norsklrer.html

    Jeg føler at leseplikten i norsk er veldig urettferdig i forhold til leseplikten i andre fag. Dette gjelder nok både i grunnskole og i vgo. Det er ikke så oppløftende å måtte ta med seg 70 stiler hjem i vinterferien... Velkommen i bloggsfæren forresten ;-)

    SvarSlett
  3. Heisan! Ja, det var ditt blogginnlegg jeg leste! Den artikkelen har ligget i bakhodet mitt siden jeg leste den og da jeg såg innlegget ditt i tillegg ble jeg inspirert til å skrive om det selv også...
    Det er mye nytt, men også veldig spennende å befinne seg i bloggsfæren :-)

    SvarSlett