fredag 27. mars 2009

Ringenes herre


Denne uka har vi begynt med et nytt emne i norskundervisningen,
"Historier på vandring". Målet med dette emnet er at elevene skal lære mer om eventyrsjangeren. Dette er jo en kjent sjanger for elevene, men nå skal de lære om hva som kjennetegner sjangeren eventyr.
Etter høyt ønske fra elevene har vi brukt flere av norsktimene denne uka til å se første del av filmen "Ringenes herre", "Ringens brorskap" Den varer i hele 2 t.og 51 min., men det er verdt å bruke så mye tid på den. Her slår vi "to fluer i et smekk", elevmedbestemmelse og en god film, hvor eventyrsjangeren trer klart frem. I denne filmen ser vi klare likhetstrekk til de norske folkeeventyra og de islandske ættesogene, som vi forøvrig jobbet nylig med. I de andre norsktimene har vi gjennomgått sjangertrekk ved eventyra, slik at elevene vet hvilke trekk de skal se etter i filmen.

Elevene skal ikke skrive noen analyse av filmen i etterkant. Men de skal skrive blogg om hvordan typiske eventyrtrekk kommer frem i denne filmen. De er fremdeles ferske bloggere, og mange av dem er synes det er morsomt å skrive blogg. Derfor blir det spennende å se hvordan resultatene blir. Til nå har jeg latt være å vurdere bloggene deres med karakter, først og fremst har jeg ønsket at bloggen skulle gi dem skriveglede og motivasjon. Men denne gang vil de få skriftlig tilbakemelding på det de har skrevet.

Jeg vil da se på innholdet, om de klarer å få klart frem kjennetegnene på eventyrsjangeren og vise med eksempler fra filmen. I tillegg vil jeg se på språkføringa, hvordan de formulerer seg.
Ellers i denne perioden skal vi lese eventyr fra andre land og sammenlikne de med "våre" folkeeventyr. Vi skal også lære om segner, folkeviser og moderne eventyr. I tillegg skal elevene skrive eventyr selv. Om det skjer ved bloggskriving eller ei skal elevene selv få avgjøre...








1 kommentar:

  1. Bra valg med den filmen! Eg har imidlertid gjennomskua taktikken: Mest mulig slakke-tid, uden å måtta gjør någe som helst! Di filmane tar minst ei uga med norsktimar, inkl. at dvd-spelaren isje virke, lyden skurre, fjernkontrollen e vekke eller at elevane isje komme te ro før det har gått minst et kvarter. Detversta å se på skolen e jo pedagogiske filmar som vare akkurat 30 min.

    SvarSlett